Hoe herken je een ontwikkelingsvoorsprong?

Hoe herken je kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong?

Deze vraag hoor ik vaak binnen de opvang. Ze willen graag deze kinderen herkennen en daar waar mogelijk helpen. Maar de grote vraag is steeds: Hoe herken ik ze dan?

Deze kinderen hebben vaak een innerlijke strijd in het lichaam. Het brein wil meer en denkt goed na, maar het lichaam wil niet meewerken. De motoriek, executieve functies en de emotieregulatie is namelijk gewoon op het niveau van de leeftijd. Op het sociale vlak zijn deze kinderen meestal wel verder, maar lijkt dat niet zo, omdat communiceren lastig is.

Deze kinderen herken je oa aan:

  • Ze stellen vragen en vragen door en door en door
  • Praten al erg wijs voor hun leeftijd en gebruiken ook al moeilijke woorden en zinnen
  • Kenmerken van een goede leider
  • Zijn vaak Hoogsensitief
  • Lossen problemen makkelijk op
  • Zijn creatief
  • Voelen zich niet begrepen: Niemand begrijpt mij
  • Spelen het liefst met veel oudere of juist veel jongere kinderen
  • Hebben een goed geheugen
  • Sterk rechtvaardigheidsgevoel
  • Humor
  • Perfectionistisch
  • Kritisch ingesteld

 

Specifieke kenmerken bij meisjes zijn oa: houden zich exact aan de regels, emoties lopen steeds verder op, ontploffen thuis of op een andere veilige plek, voelen zich verantwoordelijk voor anderen en houden ze in de gaten als ze zich niet aan de regels houden. Meisjes herkennen is meestal wat lastiger, daarom deze extra aandachtspunten.

Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong:

Deze kinderen zitten eerder in de kleuterfase, maar ook korter. Het is dus belangrijk om deze kinderen vroeg te signaleren, want een kleuter past zich erg snel aan en is daardoor lastiger te herkennen. Bovendien kunnen dan werkhoudingsproblemen, perfectionisme en faalangst dan ontstaan.

Waar vragen deze kinderen om?

Activiteiten waar ze iets kunnen ontdekken en die open zijn. Ze kunnen dan hun eigen ei kwijt qua creativiteit. Daarnaast graag ook complexere opdrachten. Ze willen graag na moeten denken en vragen kunnen stellen en dan met oplossingen kunnen komen. Mocht het kind vragen om te leren lezen, schrijven of rekenen, kijk dan wat je extra kunt aanbieden. De brede ontwikkeling voor deze kinderen is erg belangrijk. In het spelgedrag kun je zien dat dit ook al anders gaat. Er zijn meer handelingen zichtbaar en er vinden al hele gesprekken plaats tussen bijv. de poppetjes. Ze streven al jong naar het niveau van actie en reactie. Ze kunnen ook al samen (met ander kind of met jou) spelen ipv naast elkaar.

Hieronder enkele tips:

  • Laat merken dat je het begrijpt
  • Zorg voor veel uitdaging, dus ook tijdens het gewoon spelen
  • Praat op het niveau van het kind, ook als dit volwassen is
  • Beantwoord de vele vragen of laat ze het uitzoeken, ontdekken
  • Laat ze samenwerken met kinderen van hetzelfde niveau
  • Vraag tips aan iemand die je kan helpen, begeleiden

Want alles wat je aandacht geeft, groeit! Dus focus je op hun talenten!

 

 

Wij maken gebruik van cookies

Als je onze website gebruikt, ga je ermee akkoord dat we cookies plaatsen. Meer informatie vindt je in ons privacy statement.