MENU
Menu

Hoe herken je een ontwikkelingsvoorsprong?

Hoe herken je kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong?
Deze vraag hoor ik vaak binnen de opvang. Ze willen graag deze kinderen herkennen en daar waar mogelijk helpen. Maar de grote vraag is steeds: Hoe herken ik ze dan?

Deze kinderen hebben vaak een innerlijke strijd in het lichaam. Het hoofd / brein wil meer en denkt goed na, maar het lichaam wil niet meewerken.  Soms voelen ze zich al vrij vlot anders. Niemand begrijpt mij.  Ook het hoofd gaat vaak veel sneller dan de motoriek of de taal. Lekker frustrerend is dat: “Ik wil graag iets doen of zeggen, maar het lukt mij nog niet?!” Op het sociale vlak zijn deze kinderen meestal wel verder, maar lijkt dat niet zo, omdat communiceren lastig is. Ze voelen zich immers ook niet begrepen door de anderen.

Deze kinderen herken je o.a. aan:

  • Heldere en doordringende blik bij baby’s
  • Ze zoeken al vroeg oogcontact
  • Ik wil alles zien en meemaken en slaap dan dus niet
  • Ik ben gevoelig voor prikkels uit de omgeving of in mijn kleding
  • Ik ben direct al nieuwsgierig en wil alles meekrijgen
  • Ze stellen vragen en vragen door en door en door en denken al na over levensvragen. Als ik uit mama kom, hoe komt de eerste mama er dan?!
  • Zelf doen en zelf beslissen hoor je ze vaak zeggen
  • Praten al erg wijs voor hun leeftijd en gebruiken ook al moeilijke woorden en zinnen of beginnen later met praten en dan ineens in mooie zinnen
  • Kenmerken van een goede leider
  • Zijn vaak Hoogsensitief
  • Lossen problemen makkelijk en snel op
  • Zijn creatief
  • Herhaling is saai en heb ik niet zo’n zin in en ik verveel me ook sneller.
  • Voelen zich niet begrepen: Niemand begrijpt mij
  • Spelen het liefst met veel oudere of juist veel jongere kinderen
  • Hebben een goed geheugen
  • Sterk rechtvaardigheidsgevoel
  • Humor. Ik snap jouw grapjes en maak ze zelf ook het liefst met jou, want andere kinderen snappen ze niet altijd.
  • Perfectionistisch. Ik weet hoe het moet en wil het ook direct zo doen. Lukt dit niet dan kan ik faalangstig zijn.
  • Kritisch ingesteld

Meisjes zijn daarnaast ook erg van de regels. Zo hoort het en zo doe ik het dan ook.  Hun emoties kunnen erg op lopen en dit kan leiden tot enorme frustraties en ontploffingen thuis. Voelen zich erg verantwoordelijk voor anderen binnen het gezin of in hun omgeving. Ze willen ook graag dat anderen zich aan de regels houden en letten hier ook op en zeggen het dan ook. Dit kan erg vervelend zijn voor de omgeving.
Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong:

Deze kinderen zitten eerder in de kleuterfase, maar ook korter. Het is dus belangrijk om deze kinderen vroeg te signaleren, want een kleuter past zich erg snel aan en is daardoor lastiger te herkennen. Bovendien kunnen dan werkhoudingsproblemen, perfectionisme en faalangst dan ontstaan.

Waar vragen deze kinderen om?

Ze willen graag uitgedaagd worden. Ze houden immers niet zo van herhaling en vervelen zich ook sneller. Als ik het weet, weet ik het wel. Ze zijn graag creatief en zoeken graag oplossingen. Ze kunnen dan hun eigen ei kwijt qua creativiteit. Daarnaast werk je vooral in de zone van de naaste ontwikkeling. Je biedt ze dan ook complexere opdrachten aan. Ze willen graag na moeten denken en vragen kunnen stellen en dan met oplossingen kunnen komen. Mocht het kind vragen om te leren lezen, schrijven of rekenen, kijk dan wat je extra kunt aanbieden. De brede ontwikkeling voor deze kinderen is erg belangrijk. In het spelgedrag kun je zien dat dit ook al anders gaat. Ze spelen heel realistisch. De pop is geen pop, maar een echte baby en heeft ook een echte slaaptijd. Dan mag je de baby er ook niet uithalen…  Er zijn meer handelingen zichtbaar en er vinden al hele gesprekken plaats.

Hieronder enkele tips:

  • Laat merken dat je het begrijpt
  • Zorg voor veel uitdaging, dus ook tijdens het gewoon spelen. Maak gebruik van de zone van de naaste ontwikkeling.
  • Praat op het niveau van het kind, ook als dit volwassen is
  • Beantwoord de vele vragen of laat ze het uitzoeken, ontdekken
  • Laat ze samenwerken met kinderen van hetzelfde niveau
  • Vraag tips aan iemand die je kan helpen, begeleiden

Want alles wat je aandacht geeft, groeit! Dus focus je op hun talenten!

© 2024 | Webdesign Kuipers Design