MENU
Menu

Memoriseren? Automatiseren?

Wat bedoelen ze nu met automatiseren en memoriseren op school?

Vaak krijg ik de volgende vraag: Mijn kind heeft problemen met automatiseren. Wat bedoelen ze nu?

Op school gebruiken ze vaak de termen automatiseren en memoriseren als het gaat om het geven van antwoorden. Helaas worden deze woorden ook vaak verkeerd gebruikt en hierdoor wordt het wel erg lastig. Bij automatiseringsproblemen, bedoelen ze vaak moeite met memoriseren.

Automatiseren:

Als je kind een vraag krijgt en het vindt het antwoord door het maken van tussenstapjes. Het kan dus wel op het antwoord komen, maar niet vlot in een keer.

Als je kind dus moeite heeft met automatiseren, dan bedoelen ze dat je kind het lastig vindt om de juiste stappen te volgen. Het weet niet hoe het op het antwoord moet komen.

Memoriseren:

Je kind weet direct het antwoord en hoeft er niet bij na te denken. Het antwoord zit dus in zijn geheugen, zijn memory.

Heeft je kind moeite met memoriseren, dan kan het niet vlot het antwoord geven.

Voorbeeld: Als de vraag is 8×2 en je antwoord vlot 16, kun je dit dus memoriseren. Antwoord je bijv. 4×2=8, dus 8×2 is het dubbele dus 16, dan kun je dit dus automatiseren.

Wat kun je als ouders doen, als je kind moeite heeft met memoriseren?

Je hebt 2 hersenhelften en deze moeten kunnen samenwerken. Helaas gaat dit niet vanzelf. Vanaf de geboorte zijn er zandweggetjes aanwezig. Elke keer als je op zo’n zandweggetje loopt om het antwoord te vinden, door te oefenen of door oefeningen te doen die deze samenwerking stimuleren, wordt het zand iets vaster gelopen. Hoe vaker je over dit zandpad loopt, hoe vaster het zand komt te liggen en hoe makkelijker het loopt. Uiteindelijk kun je er zelfs een asfaltweg van maken en op dat moment kun je memoriseren.

Het is dus erg belangrijk om je hersenhelften te leren samenwerken. Wil je hier meer over weten of oefeningen voor weten? Neem dan contact met ons op!

© 2024 | Webdesign Kuipers Design