Spelenderwijs Ontwikkelen
Deze term hoor je steeds vaker. “Oh, maar dat doe ik al!” Dat klinkt er vaak achteraan. De vraag is alleen, doe je dit al bewust of laat je de kinderen gewoon spelen met het materiaal? Dus hou je tijdens het spelen bewust rekening met de interactieve vaardigheden of laat je ze gewoon hun gang gaan? Bied je ze ook materialen aan uit de zone van de naaste ontwikkeling of kiezen ze zelf?
Oprichter van de Coole KIDS Box Anja Lutz: “Jarenlang heb ik in het onderwijs gewerkt en viel het mij steeds vaker op, dat de kinderen die het zo nodig hadden, tijdens de kringmomenten de “luikjes” dicht hadden. Het leek wel of het niet door dringt. Vervolgens ging ik tijdens de speelmomenten eens bij het kind zitten en ging mee in zijn spel. Dus gewoon op de grond, op ooghoogte meespelen met het kind. Ondertussen legde ik alles uit wat ik deed en vroeg ik ook naar zijn verhaal. Daarbij lette ik er op dat ik nieuwe woorden diverse keren benoemde. Op deze manier pikte het kind het wel op! En hoe mooi is dat?! Samen spelen en de woorden, begrippen ondertussen leren en materialen ontdekken. Want wat kun je toch veel uit materialen halen. De kinderen hebben zo’n rijke fantasie en stimuleer die alsjeblieft. Want wat hebben ze juist nodig, als ze volwassen zijn? Juist de fantasie en het vermogen om problemen op te lossen.”
“Maar wat vooral ook erg mooi was, was dat het kind meer zelfvertrouwen kreeg en zelf op nog meer onderzoek uit ging. Wat zou ik nog meer hiermee kunnen maken en hij begon zichzelf uit te dagen. Hij ging zelf al op zoek naar de volgende uitdaging en hier kon ik mooi op inspringen door materiaal aan te bieden uit de zone van de naaste ontwikkeling. Het kind was immers gemotiveerd en kon verder. ’s Middags vertelde het dan ook trots in de kring en aan zijn ouders wat hij allemaal wel niet gedaan had.”
“Samen spelen en de woorden, begrippen ondertussen leren en materialen ontdekken.”